Galerie
AMU, Galerie VŠUP, Galerie AVU a Galerie Pavilon
Vzdělávací program
(PDF)
Klíčová slova: školní galerie,
studentské projekty, výstavní plán, výběrové řízení, kurátorský dohled, koncepce,
situace, klauzurní práce, výměnné výstavy, testovací prostor, systém školství
vs. galerijní systém, grantová politika Ministerstva školství, mládeže a
tělovýchovy, Ministerstva kultury a Magistrátu hl. m. Prahy, financování školou
Informace
o galeriích
Galerie AMU
Galerie pořádá ročně kolem 11 výstav.
Výstavní projekty jsou vybírány, na základě výběrového řízení, uměleckou radou,
složenou ze zástupců všech tří fakult školy a vedoucího galerie. Do výběrového
řízení se přihlašuje již kurátorsky zaštítěný projekt, přičemž nezáleží na tom,
jestli má kurátorský dohled některý z vyučujících školy, student nebo
zavedený kurátor. Nejčastěji se v galerii pořádají výběrové skupinové
výstavy studentů. Mimo nich se zde vystavují i závěrečné práce všech studentů
školy. Obhajoby prací pak probíhají přímo v galerii. O prázdninách galerie
vystavuje již zavedené umělce s malými finančními nároky. Ideálně se zde tedy
reprízují již připravené výstavy, které se uzpůsobí danému prostoru.
Galerii financuje škola a granty.
Galerie VŠUP
obr. Galerie VŠUP, zdroj: artalk.cz
Galerie ročně pořádá cca 10 výstav. Mimo
tří studentských výstav v letním a tří studentských výstav v zimním
semestru hostí i dvakrát ročně výstavu klauzurních prací Artsemestr a jednou
ročně diplomových prací Diplomky. Dalšími pořádanými výstavami jsou retrospektivní
výstavy zahrnující absolventy školy a jejich vyučující nebo výstavy výměnné. Galerii
VŠUP mohou vystavovat i externí vystavovatelé, pro ty je však tato možnost zpoplatněna
20 000 - 40 000 Kč dle délky výstavy. Mimo to je galerie financována školou
a z grantů.
Galerie AVU
obr. GAVU, zdroj: AVU - Béla Remák
Galerie Pavilon
obr. Galerie Pavilon, zdroj: artalk.cz
Galerie vznikla roku 2007 původně v jednom
z prázdných obchodů, které škola pronajala ve Vinohradském pavilonu. Založila
ji trojice studentů J. Pfeifffer, A. Čermák a P. Sterec, kteří nechtěli studio
nebo ateliér, ale výstavní prostor mimo školu. Ve Vinohradském pavilonu galerie
fungovala pouze jeden semestr. Pak se do pavilonu vrátili obchodníci.
Zakladatelé galerie však nechtěli, aby celá myšlenka zanikla, a proto našli
nový prostor v blízkosti Karlova mostu. Kůlnu Pfeifferovy rodiny a jejich
souseda. Škola zaplatila rekonstrukci prostoru, domluvila pronájem za
symbolickou částku a poskytla desky z Rittsteinovy výstavy. Ostatní práce
byly provedeny svépomocí.
Nová galerie dostala jméno Pavilon,
aby byla zachována návaznost na předchozí umístění galerie. Pavilon dával
studentům první možnost vystavovat v prostoru, který, narozdíl od větší
GAVU, byli schopni obsáhnout. Změna nastala v roce 2008. Galerií, které se
profilovaly na první výstavy studentů, bylo najednou hodně, a tak přišel nápad
na změnu koncepce. J. Pfeiffer se spojil s T. Vaňkem, vyučujícím na AVU, a
vytvořili koncepci tzv. situací. Situace fungují na principu interaktivity mezi
umělcem a diváky a nabízí tak autorům novou zkušenost s výstavnictvím, kde
se opravdu jde s kůží na trh. Situace je „bytí v čase s diváky“.
Většinou se jedná o performance, které nejsou vždy dopředu připravené.
Důležitým principem je i dokumentace jednotlivých situací, umístěná na webových
stránkách galerie.
Fotografie či videozáznamy zde
neumožňují pouze zprostředkování akce, ale fungují i jako samostatná díla.
Mnozí „situátoři“ s tím už dopředu počítají a téma situace na webových
stránkách dále rozvíjejí nebo vytvoří dokonce projekt nový. Zacílení pouze na
daný moment/situaci podporuje také fakt, že se umělci nemusí starat o žádné
organizační a propagační záležitosti. Každá situace má číslo a pozvánka je
rastr, do kterého se doplňují informace. Často není dopředu znám název situace,
takže diváky může nalákat pouze jméno umělce. Díky situacím je Galerie Pavilon
velmi nenáročným, nízkonákladovým projektem, který však přichází s něčím
novým. Mám pocit, že se nejedná o Galerii Pavilon, ale spíše jen o Pavilon, zajímavý
koncepční projekt, který snad bude mít v brzké době i své teoretické
zpracování.
Problematika
identity galerií při uměleckých vysokých školách
Problém vzniká právě spojením
školského systému a systému galerijního. Oba jsou velmi specifické a spíše
rozdílné než shodné. Jeden stojí na přísném systému, řádu a druhý se naopak
nijak nevyhraňuje. Proto jejich spojení v mnohém skřípe.
Hlavní problematickou oblastí jsou
finance. Školy své galerie sice dotují, ale hlavní finanční zdroj tvoří granty.
Bez těchto grantů, které jsou získávány buď na základě výstavního plánu, anebo jen
na základě tradice a dobré pověsti, by některé galerie vůbec nemohly fungovat. Galerie
se každoročně ucházejí o granty Magistrátu hlavního města Prahy a granty Ministerstva
kultury České republiky. Úspěšné jsou pouze v prvním případě. Ministerstvo
kultury má, kromě nedostatku peněz, prý pocit, že galerie tohoto typu spadají
pod ministerstvo školství a na jejich financování by se tedy měli podílet školy
samy.
Jak ale podobné galerie specifikovat,
kam je pro podobné potřeby zařadit? Např. Galerie AVU (GAVU), už dává jasně
najevo ve svém podtitulu „testovací prostor“, že se jedná o místo, kde si
studenti mohou testovat své schopnosti a dovednosti. A to se vším všudy. Od
zpracování projektu až po instalaci, vernisáž a deinstalaci. Podle mého názoru je
v takovém případě galerie součástí praktické výuky, a měla by tedy být pod
patronací ministerstva školství.
U některých galerií to však není tak
zřejmé. Například napojení Galerie AMU (GAMU) na školu tak těsné není. I když
zde probíhají zejména skupinové výstavy studentů školy nebo výstavy klauzurních
prací, o letních prázdninách se galerie snaží vystavovat již zavedené umělecké osobnosti.
Funguje tedy napůl jako galerie školní a napůl jako klasická veřejná galerie. Rozhodnout
tedy, do jaké spadá oblasti, a kdo by se měl podílet na jejím financování, je
velmi těžké.
Zvláštní postavení v případě
financování hrají samotné školy. I když galerie vznikly na jejich popud (mimo
Galerii Pavilon), neuznávají, že jsou galerie plně jejich a omezují se pouze na
placení provozních nákladů (mnohdy je ani nelze oddělit, protože výstavní
prostor je součástí školní budovy). Vzniká tak poněkud paradoxní situace,
ve které jsou galerie vedené jako samostatné subjekty, ale nemají vlastní
zaměstnance, prostory, finance, samostatnou propagaci apod. Disponují pouze
penězi získanými z grantů. Často ale právě spojení školního prostředí a
výstavní instituce znemožňuje o některé granty žádat. Například jednou
z podmínek výběrového řízení ministerstva kultury na podporu galerií je minimálně
30% finanční spoluúčast žadatele o grant. Žadatelem však nejsou školy, ale galerie.
A ty jsou neziskové, negenerují žádné příjmy, takže se nesením 30% nákladů na
projektu podílet nemohou. Dalším úskalím bývá, že ministerstvo každý rok
specifikuje tematické okruhy projektů, které mohou být do výběrového řízení
přijaty. Například pro rok 2013 je podpora zaměřena na prezentaci sbírek muzeí
a galerií přes internet a na prezentaci sbírek formou odborných katalogů.
Dobrou zkušenost mají galerie s
jednoletými granty Magistrátu hlavního města Prahy, které nejsou tak úzce
specifikované. Grantová kritéria vycházejí z hodnocení dosavadních činností
žadatele, kvality předkládaného projektu (soulad s koncepcí kulturní
politiky Magistrátu hl. m. Prahy, umělecká kvalita a jedinečnost, připravenost
projektu, kvalita zpracování žádosti, atd.) a ekonomických parametrů projektu.
Dalším problémem jsou návštěvníci, a
to hlavně otázka, jak je do galerie přilákat. S tím souvisí i lokace
jednotlivých galerií. Pokus vystavit Diplomanty AVU v deseti ateliérech školy
skončil krachem. Výstavu shlédlo minimum diváků, protože nebyla v centru města
v prestižním výstavním prostoru. Ani návštěvní hodiny galerií nejsou
příhodné. Galerie, které jsou přímo součástí školní budovy (např. GAVU), se musí
podřídit chodu vyučování. O víkendech a prázdninách tedy bývá zavřeno.
Otázka, kterou se ptáme po identitě
těchto výstavních institucí, zní: Jsou součástí systému školství nebo umělecké
scény?
Z výše uvedených důvodů je nutné
galerie při vysokých uměleckých školách zařadit do systému. Není totiž jasné,
kam spadají, a proto jedno ministerstvo svaluje odpovědnost za ně na druhé. A
finanční situace galerií se nelepší. Z uměleckého hlediska žádné přesné systematické
zařazení nepotřebujeme. Naopak.
Spojení galerijního a školního prostředí
má své nevýhody, ale je v mnohém užitečné. Školní galerie totiž dávají
příležitost jak vystavujícím studentům, tak návštěvníkům. Studentům poskytují
první možnost vystavovat a mohou tak být odrazovým můstkem pro jejich budoucí
kariéru. Návštěvníky poučují o nových
myšlenkách a přístupech ve výtvarném umění. Ukazují, kdo bude v následujících
letech ovlivňovat kulturní scénu.
B. Oberhelová, leden 2013
Vzdělávací program (PDF)
Překontrolovat eToro, největší sociální investiční síť na světě, kde 1,000,000y klientů vydělávají kopírováním obchodních rozhodnutí našich nejlepších obchodníků.
OdpovědětVymazatPřidejte se k úspěšným - Spojte se s více než 4,000,000 obchodníků a investorů ze 170 zemí
Otevřené obchody na eToro: 227,651,647